Markkinointi - keino, jolla yritykset pyrkivät luomaan tuotteita tai palveluita asiakkailleen ja keino luoda ostohalua ja ylläpitää asiakassuhteita ei ole ollut kovinkaan merkittävässä osassa elämääni tähän mennessä. Nykyaikaisen markkinoinnin toinen päätavoite, asiakassuhteiden luominen ei hallitse omia ostotottumuksiani. Ruokaostokseni teen milloin mistäkin kaupasta, yleensä jostakin lähistöllä sijaitsevasta kaupasta, mutta niidenkin lukumäärän kasvaessa jatkuvasti en katso pitäväni itseäni missään lähikaupassa kanta-asiakkaana.
Ruokakauppojen ollessa poissa laskuista mahdollisen kanta-asiakkuuden kannalta, voikin siirtyä tarkastelemaan jotain muita tuotteita kuin päivittäistavaroita tarjoavia liikkeitä. Vaateostokseni teen milloin mistäkin, tarpeen kasvaessa ja budjetin ollessa kohdillaan. Eräs esimerkki omista ostotottumuksistani ovat soittimet yms. musiikkitarvikkeet, joita olen ostanut milloin mistäkin liikkeestä tai jopa toisesta maasta eBayn kautta. Ehdottomasti suurin osa soittimistani, nyt käyttämäni vahvistin ja kaiutinkaappi ovat ostettu Kampin Musamaailmasta, mutta en siltikään katso olevani liikkeen kanta-asiakas, tai ainakaan kovin uskollinen sellainen, sillä teen vastaavia ostoksia myös muistakin liikkeistä.
Asiakassuhteita minulle on siis syntynyt, mutta en siltikään katso olevani kanta-asiakas missään liikkeessä. Asiakassuhteen ylläpidosta ei näin minulla ole hirveästi sanottavaa. Kanta-asiakaskortit ja vastaavat olen onnistunut välttämään, Stockmannin korttia lukuunottamatta, sillä sen hankkimisesta aiheutui minulle kerran mittavat säästöt. Vaikka en ole Patolan Nesteen varsinainen kanta-asiakas, ajattelin lähteä sinne nyt ruokaostoksille, sillä en käynyt aikaisemmin missään lähikaupassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti