Tausta
Musamaailma on Helsingin Kampissa sijaitseva musiikkitarvikkeita myyvä ja maahantuova yritys. Musamaailma toimii Suomessa monien eri valmistajien maahantuojana, näitä ovat mm. ESP, Warwick, Tokai, Spector sekä Pearl.
Kysyntä ja markkinat
Musamaailma, kuten monet muutkin pääkaupunkiseudulla ja Suomessa toimivat liikkeet ovat erikoistuneet musiikkitarvikkeisiin, joiden kysyntä on käsittääkseni ollut jatkuvassa kasvussa, johtuen mm. suomalaisten artistien ja yhtyeiden kasvaneesta kansainvälisestä suosiosta. Markkinat eivät ole valtavan suuret, soittimien ollessa usein varsin kalliita ja pitkään käytössä olevia, eli uusia soittimia ostetaan varsin harvoin. Tämä näkyy erityisesti erilaisten nettihuutokauppojen yms. soitinvalikoimassa.
Kilpailu
Kuten aikaisemmin jo totesin, on Suomessa lukuisia muitakin musiikkiliikkeitä, joten Musamaailman on jollakin tavalla erotuttava tästä joukosta. Varsinkin viime vuosina Musamaailma on vahvasti profiloitunut raskaan rockin ja metallin saralla toimivien muusikoiden liikkeeksi. Tämän puolesta puhuu myös ESP:n vahva edustus kotimaisten metallibändien soitinarsenaaleissa. Kilpailijat Helsingissä, kuten Levytukku Oy ja F-Musiikki eivät ole profiloituneet ainakaan yhtä voimakkaasti minkään tietyn genren liikkeiksi. F-Musiikki tarjoaa toimitiloissaan Kaisaniemessä soittimia laidasta laitaan- viuluista sähkökitaroiden ja rumpujen kautta flyygeleihin. Tämä voi osaltaan selittää kyseisen liikkeen "kasvottomuutta", mutta Levytukun aavistuksen hahmoton olemus musiikkiliikkeenä on jäänyt minulle arvoitukseksi.
Ulkoiset sidosryhmätMusamaailman tärkeät ulkoiset sidosryhmät ovat tietysti soittimia ja tarvikkeita maahantuovat yritykset, jotka toimivat usein eri puolilla maailmaa, lähinnä kuitenkin Yhdysvalloissa, Japanissa ja Keski-Euroopassa. Musamaailmalla on oma verkkokauppansa, joka tarkoittaa, että yrityksellä täytyy olla jonkin sortin kuljetuspalvelu käytettävissään.
Julkinen valta
En keksi mitään erityistä lakia tai asetusta, mikä koskisi juuri Musamaailman kaltaisia yrityksiä. Tietenkin normaalit kauppalait ja kilpailulait koskevat kaikkia Suomessa toimivia yrityksiä, mutta en ole ainakaan kuullut lakipykälästä, mikä koskisi soittimien tai musiikkitarvikkeiden myyntiä tai maahantuontia.
Taloudellinen ja teknologinen ympäristö
Hyvä yleinen taloudellinen tilanne on edellytys sille, että soitinmarkkinat voivat toimia kunnolla. Jos ihmisillä ei ole liiaksi rahaa käytettävissään, tuskin he marssivat kauppaan ostamaan uutta, kallista kitaraa. Teknologinen kehitys ei ole soittimien markkinoinnissa itsessään kovin suuressa osassa. Tämän puolesta puhuu se, että yli 50 vuotta vanhat kitaramallit ovat silti myynnissä ympäri maailmaa. Vahvistimien ja kaiuttimien osalla teknologinen kehitys on nykyään suuressa osassa, sillä transistorivahvistimet kasvattavat suosiotaan, vieden markkinoita perinteisemmiltä putkivahvistimilta. Erilaisten efektilaitteiden ja muiden tarvikkeiden, kuten viritysmittarien on kuitenkin syytä olla ajan vaatimusten tasalla.
Kulttuuri ja elinympäristö
Musamaailmalla ei ole toimipisteitä muualla kuin Kampissa, on yritys varmasti kulttuurillisesti yhdenmukainen ympäristönsä kanssa, joten jokainen helsinkiläinen voi tuntea asioivansa tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Demografinen ympäristö
Musamaailman, kuten muidenkin musiikkiliikkeiden asiakaskunta on varsin rajallinen. Aina liikkeessä käydessäni olen nähnyt nuorisoa paikalla, joten tästä voi päätellä myös jotain asiakaskunnan iästä. Eri soitinvalmistajat vetoavat eri ikäisiin ihmisiin, joten on turha kuitenkaan tehdä hätäistä johtopäätöstä Musamaailmasta vain nuorison suosimana liikkeenä.
Kansainvälinen ympäristö
Koska Euroopassa, erityisesti Saksassa on lukuisia soitinvalmistajia, joilla ei ole Suomessa maahantuojaa, on kauppa keskittynyt voimakkaasti internettiin. Suuret verkkokaupat, kuten Thomann.de ovat ehkäpä Musamaailman suurin haastaja kansainvälisillä markkinoilla. Kansainväliseen ympäristöön olennaisesti liittyvä maailmantalous on epäsuorasti, mutta silti loppujen lopuksi varsin merkityksellisesti tekijänä mukana Musamaailman taloudellisessa tilanteessa ja liikkeen kyvyssä tarjota parasta mahdollista palvelua ja laadukkaita tuotteita oikeaan hintaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti