sunnuntai 2. joulukuuta 2007

POLITIKOINTIA?

Hinnoittelupolitiikkaa on kolmenlaista: kermakuorinta- ja imagohinnoittelua (kallis), vakiohinnoittelua (keskihintainen) sekä penetraatio- ja volyymihinnoittelua (halpa). Musamaailma käyttää käsittääkseni näistä kolmesta useimmiten vakiohinnoittelua, mutta joidenkin tuotteiden, erityisesti sellaisten mitä käyttävät todella kuuluisat artistit hinnoissa on joskus selvää "nimilisää".

Musamaailma on tarkkaan valinnut tuotteen segmentointiryhmän ja saattaisi siksi käyttää kermakuorintahinnoittelua. Mahdollista on myös se, että kyse on myös laatu- eli imagohinnoittelusta. Kyseisen tuotteen tapauksessa tämä ei olisi kuitenkaan kovin viisasta, sillä kyseinen vahvistin on kuitenkin yleisesti arvioituna hyvin samankaltainen muiden valmistajien tuotteiden kanssa.

Hinnoittelupolitiikka ei vaikuta minuun hirveän paljon. Enemmänkin minuun vaikuttaa se, että millaisen kuvan olen saanut tuotteesta sitä testatessa. Jos tuotteen hinta on tosin liian korkea ja tarve on suuri, etsin korvaavan tuotteen. Korvaavan tuotteen löytämisessä ei pitäisi kestää kovinkaan kauaa, sillä Helsingissä on lukuisia musiikkitarvikeliikkeitä. Liikkeet ovat myös usein valmiita neuvottelemaan tuotteiden hinnoista, jos liikkeelle vihjaisee, että kilpailija voisi myydä vastaavan tuotteen halvemmalla.

Ei kommentteja: