sunnuntai 2. joulukuuta 2007

SEGMENTOINTISTRATEGIA

Segmentoinnilla tarkoitetaan asiakasryhmien etsimistä ja ja valintaa markkinoinnin kohteeksi. Sen tavoitteena on löytää ostajaryhmiä, joiden sisällä ihmisten ostokäyttäytyminen olisi mahdollisimman samanlaista. Omia ostotottumuksiani tutkiessa voidaan sanoa, että kuluttajana haen jotakin mikä tyydyttää tarpeeni, joskus hinnasta välittämättä. Merkittäviä asoita ostotottumuksien kohdalla ovat motiivit, asenteet, ostojen arvo, ostouskollisuus sekä sukupuoli ja ikä.

Tässä vaiheessa on markkinoille valittu segmentit, mutta yrityksen pitää valita niistä itselleen sopivimmat. Vaihtoehtoina ovat keskitetty strategia ja selektiivinen strategia. Keskitetyssä strategiassa yritys tavoittelee pientä asiakassegmenttiä. Tämä sopii loistavasti pienille yrityksille, sillä näin voidaan keskittää yrityksen voimavarat mahdollisimman tehokkaasti potentiaalisiin asiakkaisiin. Tällä tavalla yritys voi saavuttaa vahvan markkina-aseman ja menestyä kilpailussa. Toinen vaihtoehto on selektiivinen, jossa yrityksellä on useita asiakasryhmiä, joille se kehittää erilaisia ratkaisuja kunkin ominaispiirteiden mukaan.

Musamaailman tapauksessa voidaan olettaa, että he käyttävät selektiivistä strategiaa, koska soittimien markkinat eivät ole kovinkaan suuret. Tästä johtuen on loogista, että Musamaailma on varsin näkyvästi esillä erilaisissa musiikkitapahtumissa Suomessa. Esimerkiksi Finnish Metal Expossa on Musamaailmalla ollut joka vuosi näkyvällä paikalla oma paikka messualueella ja tänä vuonna jopa oma pieni lava, jossa Musamaailman tuotteita käyttävät artistit pitivät omia soitinklinikoitaan tai soittivat jonkilaisilla all star-kokoonpanoilla.

Yksi merkittävä asia segmentointistrategiassa on myös markkinointimix. Tähän liittyy neljän p:n sääntö, johon kuuluu Product (tuote), Place (paikka), Price (hinta) sekä Promotion (menekinedistäminen). Valitsemani tuote on Warwick Profet 3.2 bassovahvistin jonka hinta tällä hetkellä on Musamaailman kotisivuilta netin kautta ostettuna 275 €. Hinta on hieman kalliimpi jos vahvistimen ostaa liikkeestä. Kyseisen valmistajan tuotteita saa pääkaupunkiseudulta tietääkseni ainoastaan Musamaailmasta. Musamaailman tuotteista voi sanoa yleisesti sanoa sen, että hinta korreloi täysin laadun kanssa, eli jos haluaa saada soittimen, jolla voi soittaa vaikka koko loppuikänsä, on siitä varauduttava myös maksamaan sen mukaisesti.

Ei kommentteja: